Q&As
På denne side kan du finde svarene på nogle af de spørgsmål, jeg ofte får om min virksomhed og vilkårene for mine ydelser.
Du er selvfølgelig altid velkommen til at kontakte mig, hvis du har andre spørgsmål, fx til min baggrund eller opgaverne, jeg kan hjælpe med.
Gælder der nogen bindingsperiode eller minimumsforpligtelse?
Der gælder ingen minimumsforpligtelse, medmindre det aftales som et vilkår for en reduceret pris.
Jeg hjælper også gerne med mindre opgaver på ad hoc-basis.
Opsigelsesvarslet på længerevarende projekter er 30 dage plus løbende måned. På mindre opgaver kan der aftales et forkortet opsigelsesvarsel.
Er det muligt at aftale en fast pris for et projekt eller en periode i stedet for en timetakst?
Som udgangspunkt er prisen for mine ydelser baseret på en timetakst, som varierer afhængig af omfanget af opgaven og tidsrammerne. Jo flere timer, I forpligter jer til at aftage, desto lavere timetakst. Hvis opgaven kræver, at jeg skal arbejde et større antal timer uden for normal arbejdstid, vil timetaksten være højere, end hvis opgaven kan løses inden for normal arbejdstid.
For visse typer projekter tilbyder jeg efter omstændighederne (som fx varighed, kompleksitet etc.) en fast pris pr. måned eller en samlet pris for den afgrænsede opgave.
Hvad er betalingsvilkårene?
I vil blive faktureret på månedlig basis og efter afslutningen af en opgave.
Alle oplyste priser er eksklusive moms og vil blive tillagt moms i overensstemmelse med gældende regler.
Er det nogen praktiske forhold, man skal være særligt opmærksom på, hvis man indgår aftale med dig?
Det er min erfaring, at I som virksomhed får det bedste udbytte af samarbejdet med mig, hvis jeg arbejder fysisk på kontoret hos jer (helt eller delvist), så jeg så vidt muligt møder teamet og de forskellige stakeholders i virksomheden, jeg skal arbejde sammen med, personligt. Hvis det er tilfældet, skal I naturligvis sørge for en kontorplads, en PC med adgang til relevante systemer, et adgangskort m.v.
For at opnå optimalt udbytte fra dag ét, er det desuden vigtigt, at der allokeres en ressource internt hos jer til at sætte mig ind i opgaverne den første dag, som også kan være tilgængelig under projektets forløb. Jeg kan som regel hurtigt sætte mig ind i problemstillinger og forstå en organisation, men der vil altid være behov for afstemning og delvis rapportering undervejs.
Hvad hvis der opstår opgaver, som falder uden for dit speciale?
Jeg påtager mig kun opgaver, som jeg vurderer, at jeg har de nødvendige forudsætninger for at udføre. Jeg vil også altid afstemme forventninger til tidsrammerne, påkrævede specialiseringsgrad etc., før jeg indgår aftale med jer. Der er områder, som jeg ikke kan hjælpe med. Det gælder fx skatteretlige forhold. Der er også opgaver, der er bedre egnet til til at blive håndteret af et advokatkontor. Jeg vil altid informere jer, hvis jeg mener, at det er tilfældet for en opgave, I præsenterer mig for.
Via mit faste samarbejde med et advokatkontor og mit netværk i branchen generelt kan jeg hurtigt facilitere, at der engageres andre specialister, hvis der opstår opgaver, der falder uden for min ekspertise eller kræver en team-indsats.
Hvilken betydning har det for os som kunde, at du ikke har en aktiv advokatbestalling?
Jeg fik min advokatbestalling i 2007 efter tre år som advokatfuldmægtig hos Plesner og gennemført advokatuddannelse.
I januar 2023 deponerede jeg min advokatbestalling i forbindelse med, at jeg stoppede som advokat og associeret partner hos Accura for at arbejde i konsulentbranchen. Når man yder juridisk rådgivning som konsulent, er der hverken et juridisk krav om eller et praktisk behov for en aktiv advokatbestalling.
For jer som kunde er den eneste praktiske betydning, at jeg ikke kan repræsentere jer i retssager. Jeg er heller ikke underlagt De Advokatetiske Regler (som er nogle standarder, der gælder for advokaters virke generelt), men i praksis følger jeg mange af principperne, selvom de ikke gælder direkte. Det gælder fx reglerne om interessekonflikter, tavshedspligt, kravet om ikke at påtage sig opgaver uden at have de fornødne kompetencer m.v.
Den faglige standard af mine rådgivningsydelser er den samme, som hvis jeg havde en aktiv advokatbestalling. Mine ydelser er desuden dækket af en rådgiveransvarsforsikring.
Hvad er fordelene ved at bruge dig frem for en advokat udstationeret fra et advokatkontor?
Udover mine otte års erfaring fra advokatkontorer har jeg lang erfaring som in-house jurist, både som fastansat og konsulent. Jeg forstår derfor, hvad det indebærer at supportere en virksomhed som in-house jurist kontra at rådgive som ekstern advokat. Min erfaring som in-house jurist har bl.a. givet mig forståelse for, at juridiske løsninger skal kunne fungere i praksis, og at der er andre end juridiske interesser på spil, når der skal vælges en løsning.
Jeg har fokus på, at viden ikke skal gå tabt, og jeg sikrer derfor altid en grundig overlevering i forbindelse med afslutningen af et projekt.
Via min faste tilknytning til et advokatkontor bevarer jeg indsigten i seneste markedspraksis og, ikke mindst, har jeg et netværk af dygtige specialister.
Jeg kan typisk engageres på opgaver med kort varsel, og der gælder ingen bindingsperiode.
Min prisstruktur er fordelagtig og fleksibel.
Hvad med forsikringsforhold?
Jeg har tegnet erhvervsansvarsforsikring gennem ADIS / HDI Specialty, som dækker ansvaret forbundet med min juridiske konsulentrådgivning.